پاسخ های ارسال شده در انجمن

در حال نمایش 7 نوشته (از کل 202)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • mehrnaz
    کاربر

    12 تا سيستم  شامل دستگاه هاي :

    ترم 2 : دستگاه اسكلتي- عضلاني ( معادل اندام و سر و گردن شما تا حدي! به علاوه يه مقدار ستون محوري بدن! البته هر چيش كه مربوط به استخوان و عضله و عروق مي شه! يعني از سر و گردن، چشم و گوش و … را نمي خونيم!) ، دستگاه تنفس و دستگاه قلب و عروق

    ترم 3 : پوست، اعصاب، كليه

    ترم 4 : گوارش، بينايي، خون ( خون يه نكته مهم داره اونم درسنامه ي متفاوتشه! تو درسنامه هاي ديگه فصل هاي مختلف آناتومي، فيزيو، بافت و … از هم جدا جدا هستند. ولي تو درسنامه خون بيشتر فصل ها (به جز آناتومي) با هم ادغام تر! شدند! يعني مثلا فصل هاي اين درسنامه مي شه سلول هاي خوني،‌هموستاز و … كه اين هم خوبي داره هم بدي! اگه مفاهيم ادغام رو بلد باشيد، در واقع اين درسنامه يه سطح بالاتري از ادغام رو داره! كه باعث مي شه موقع خوندن براي امتحان و اون آخر، قاعدتا مطالب با انسجام بيشتر و بهتري تو ذهن بشينه! ولي خب در طول دوره، هر استاد كه درسشو مي ده، اگه بخواي همون موقع بخوني، بايد بگردي تا مطلبو تو درسنامه پيدا كني…!!! البته اگه اين موضوع باعث بشه به جاي درسنامه بري سراغ رفرانس خيلي خوب مي شه! يعني در طول دوره رفرانس بخوني و آخرش براي امتحان با خوندن درسنامه مطالب برات جمع بندي بشه! اين عاليه! ولي چند تا دانشجو اين كارو مي كنند؟!)

    ترم 5 : شنوايي، توليد مثل و غدد (درسنامه غدد هم متفاوته! بر حسب هر غده تقسيم شده! و در وقع هر غده آناتومي، فيزيو و … در كنار هم آورده شده! ولي با مرزهاي جدا و مشخص! البته با متن خيلي بد يه سري از اساتيد…!)

    كلا اين درسنامه ها مي تونستند خيلي عالي باشند! ولي خب چون كاري بوده كه بايد توسط اساتيد انجام مي شده، به علاوه اينكه تاكيد هم بر اين بوده كه يه سري مطالب غير ضروري حذف بشه خيلي كار كامل و عالي اي از آب در نيومده هنوز!‌ يه سري فصل ها تبديل شده به كپي پيست كتاب هاي رفرانس البته با برداشتن علائم نگارشي و به كار بردن اصطلاحات قديمي! ولي خب بعضي فصل ها هم خيلي خوب هستند… فعلا هم يه سري از اساتيد هم دانشجو ها دارند تلاش ميكنند بهتر بشه. يكي از پروژه هاي كميته دانشجويي EDC شهيد بهشتي همين ويرايش دانشجويي درسنامه هاست… تازه نكته مهم اين بود كه براي اين درسنامه ها، اساتيد پايه و باليني در كنار هم قرار گرفتند! حالا تصور كنيد استاد باليني به استاد پايه بگه يه سري مطالبو حذف كن! استاد پايه هم ممكنه احساس كنه دارن درسشو كم مي كنند و …!!!! (اينا مشكلاتيه كه تو اجرا باهاش برخورد شد و تاثيرات خودشو داره …!) ولي خب از نظر مفاهيم علمي ادغام، همين قرار گرفتن استاد پايه و باليني در كنار هم مي تونه خوب و مفيد باشه..

    mehrnaz
    کاربر

    درباره استاژري خودم هم اطلاعات كامل و دقيق ندارم. چون هنوز واردش نشدم. اما تا جايي كه من اطلاع دارم اولين بدبختي ما واسه استاژري از گروه بندي در ترم 6 شروع مي شه!!! (راستي شما هم مشكل گروه بندي داريد؟!) گروه ها در بين بخش هاي مختلف بيمارستان ها پخش مي شن و هر ماه يا هر 4 هفته يه بخش رو مي گذرونند. تقريبا همه ي كلاس هاي استاژرها (به جز فارما فكر كنم) در بيمارستان تشكيل ميشه! (برعكس دانشگاه هاي ديگه كه تو دانشكده است معمولا) داخلي كه خودش تقسيم مي شه به چند تا بخش. بعضي بخش ها هم شايد بيشتر از 1 ماه باشه (دقيقش رو من نمي دونم)

    رفرانس ها فكر نمي كنم تغيير خاصي داشته باشه! يعني بچه هاي ما هم از هريسون گرفته تا نكات برتر ، هر كي به تناسب خودش، مي خونه.. تو هر بخش فارماكو، پاتو ، راديولوژي و درس هاي اختصاصي مربوط به اون برگزار مي شه…

    نكته مهم ريفرم اينه كه يه برنامه ي مشخص مي دن دست بيمارستان و دانشجو و استاد و … ! برنامه اي كه روز به روز و ساعت به ساعته… اينطوري پيچوندن بيمارستان و كلاس سخت تر مي شه! هم براي استاد هم براي دانشجو! اينم برعكس دانشگاه هاي ديگه! خب اينكه استاد مجبوره به موقع بياد خوبه! ولي اينكه دانشجو نمي تونه بپيچونه بده! تا جايي كه يادمه اولين سري ريفرم (مهر 83) كه قرار بود با بهمن 82 با هم امتحان پره بدن از همين موضوع مي گفتند كه غير ريفرمي ها مي رن كتابخونه و درس مي خونند ولي بچه هاي ما بايد مي رفتن بيمارستان… تازه اين برنامه ي مشخص اگرچه خوبه، ولي يه مشكل ديگه هم داره كه تو علوم پايه هم ما باهاش دست و پنجه نرم كرديم ! اونم اينكه وقتي يه روز يه كلاس به هر دليل تشكيل نشه، جبراني گذاشتنش كلي مشكله! حالا در نظر بگيريد تو علوم پايه كه مثلا ممكنه لازم باشه بافت يه درسي قبل از فيزيوش تدريس بشه، استاد بافت به موقع نياد يا به خاطر يه امتحان ديگه دانشجو ها كلاسو كنسل كنند يا با تعداد خيلي كم تشكيلش بدن…

    در پاسخ به: درباه المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور #4906
    mehrnaz
    کاربر

    در ضمن، تا جايي كه يادمه، امسال نحوه ي انتخاب افراد به اين صورت بود كه دانشجوهاي سال سه به بالا مي تونستند تو يه امتحان كه دانشگاه خودمون برگزار كرد، شركت كنند! (يادم نيست شرط معدل داشت يا نه!) در هر حيطه حدود 9 نفر انتخاب مي شدند و براشون دوره هاي آموزشي مي گذاشتند. در نهايت از بين اينها بر اساس فعاليت ها و آزمون و … 3 نفر براي المپياد كشوري انتخاب شدند… البته كلاس هاي حيطه مديريت رو يه سري دانشجوهاي ديگه هم شركت مي كردند…

    در پاسخ به: درباه المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور #4905
    mehrnaz
    کاربر

    شهيد بهشتي هم براي هر سه حيطه يه دوره هايي رو براي يه سري از دانشجو ها برگزار كرد. نكته مهمش براي دانشگاه هاي ديگه اينه كه كلاس هاي حيطه مديريتش رو ضبط كردند و  براي دانشگاه هاي ديگه مي فرستند! حتي دانشجوهاي ايران و تهران هم ميومدند سر كلاس ها… اگه دوست داريد به دوستانتون كه در اين حيطه هستند بگيد پيگيري كنند… اين كار رو هم دكتر يزداني به خاطر عدالت و … انجام دادند تا دانشجوها در همه جا بتونند از اين اساتيد استفاده كنند…

    من سال گذشته اصفهان نبودم ولي با تعريف هايي كه شنيدم به خاطر جو رقابتي و بد المپياد، به همه هم خيلي خوش نگذشته…

    mehrnaz
    کاربر

    ريفرم يعني يه عالمه تغيير كه تحت عنوان اصلاحات انجام شده! حالا شما در نظر بگيريد تو ايران،‌ بخوايد يه سيستم و يه عالمه استاد و كارمند و … رو مجبور به تغيير بكنيد! شانس آورديم كه برنامه رو يه نخبه مثل دكتر يزداني و همكاراشون ريختند و اجرا كردند! تازه بگذريم از مشكلاتي كه به طور ارادي از جانب مسئولين بالاتر بر سر ما اعمال مي شه… همه ي اينها باعث مي شه كه برنامه تو اجرا با مشكلات خاص خودش درگير باشه كه به هر حال حل شدنش زمان مي بره…

    اما در كل، وقتي يه تغيير انجام مي شه، قاعدتا هم يه عالمه خوبي داره هم يه عالمه بدي! خود دكتر يزداني معتقدند كه فعلا پايه ها گذاشته شده و خود ريفرم احتياج به يه ريفرم ديگه داره! اما شايد الان وقتش نباشه…

    براي گوشه گوشه ي برنامه ي شهيد بهشتي مي شه يه عالمه حرف زد!‌من نمي دونم الان كدومو بگم؟ اگه سوالي داريد بگيد جواب مي دم!

    mehrnaz
    کاربر

    اما تو ريفرم، برنامه ها و دروس ديگه هم داريم مثل EBM ، تماس زودرس با بيمار، تماس با جامعه… كه جزئي از واحدهاي اصلي و اجباري اند.

    در كنار برنامه ي اصلي، ما يه سري واحدهامون رو انتخابي برميداريم! يعني دانشجوها بر حسب علاقه و نيازشون بايد يه تعداد واحد مشخص رو بگذرونند! گستره ي اين واحدها هم از آناتومي و فيزيولوژي هست تا طب سوزني، پژوهش، سياست در سلامت و …

    mehrnaz
    کاربر

    سلام به همه ي دوستان! خب من يكي از دانشجوهاي ورودي مهر 86 شهيد بهشتي ام!

    اما ريفرم! اين يه طرح خيلي فراتر از يه ادغام ساده در سطح علوم پايه است كه خيلي ها فكر مي كنند…

    ادغام دروس علوم پايه يكي از برنامه هاست. اونم همونطوري كه دوستان گفتند بعد از ترم يك كه يه سري دروس مقدمات (مثل مقدمات فيزيو، بيو، جنين و …) رو مي گذرونيم، از ترم 2 تا 5 12 ارگان (مثل دستگاه قلب و عروق، تنفس،‌خون و …) رو مي خونيم. براي هر كدوم از اينها هم يه درسنامه داريم! كه دروس مختلف آناتومي، فيزيو … رو كنار هم گذاشتند! (قرار بوده تاليف اساتيد باشه! ولي….!) تدريس هم همونطور كه گفتند، مثلا وقتي قلب داريم، همه دروس مثل آناتومي و فيزيو و … مربوط به قلب تدريس مي شه و بعد دوره امتحان قلب مي ديم! حالا تو همين دوره يه سري نكات باليني به دروس مختلف اضافه شده، براي هر دستگاه يه جلسه معاينه فيزيكي نرمال، در صورت نياز راديولوژي، رشد و تكامل همون دستگاه رو هم تو همين دوره ي علوم پايه مي خونيم…

    بعد از آزمون علوم پايه ، ترم 6 معادل فيزيوپات بقيه دانشگاه هاست كه پاتو عمومي، فارماكو عمومي، سميو و يه سري دروس ديگه رو مي خونيم!

    از ترم 7 هم استيجر مي شيم! يعني يه ترم زودتر! به جاش ما دروس اختصاصي مثل فارما ، پاتو و … كه دانشگاه هاي ديگه تو دو ترم تحت عنوان فيزيوپات تو دانشكده مي خونند، همزمان با هر بخش بيمارستان و  با دوره ي باليني مون مي خونيم…

    دوره ي اينترني هم 2 ساله! يعني 6 ماه بيشتر! كه مربوط مي شه به اورژانس و مطب (يا درمانگاه فكر كنم!)

در حال نمایش 7 نوشته (از کل 202)