معرفي طرح ريفرم در دانشگاه شهيد بهشتي و اجراي طرح ريفرم به صورت پايلوت

انجمن ها آموزش پزشکی معرفي طرح ريفرم در دانشگاه شهيد بهشتي و اجراي طرح ريفرم به صورت پايلوت

  • این موضوع خالی است.
در حال نمایش 15 نوشته (از کل 26)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #3778
    baqeri
    کاربر

    همانطوري كه همه دوستان در جريانند، از مهر 83 به بعد دانشگاه شهيد بهشتي به ايجاد تغييراتي نسبتا وسيع در سيستم آموزش علوم پايه خود دست زد، كه مهمترين ويژگي آن ارائه درسها به صورت سيستماتيك به اين دانشجويان در 5 ترم اوليه علوم پايه است، يعني كل علوم پايه به 10 تا 12 تا سيستم شامل، گردش خون، تنفس، اعصاب، غدد …. تقسيم شده و دانشجويان در هر سيستم علاوه بر آشنايي با مطالب تئوري مقداري هم با بيماري ها آشنا مي شوند و با اساتيد باليني هم جلسه دارند، خلاصه اينكه ويژگي اصلي اين طرح باليني تر شدن علوم پايه است و علاوه بر آن تغييرات ديگه اي كه من زياد در جريان نيستم
    خواستم اگه دوستان اطلاعات و نظر و احيانا انتقادي درباره اين طرح دارن تو اين تاپيك مطرح كنند

    #4773
    emerson
    کاربر

    به نظر من که خودم با این سیستم فیزیوپات رو گذروندم خیلی خوبه چون فارما و پاتو و فیزیوپات رو همشو با هم میخونی و یاد میگیری فقط یه بدی داره و اونم اینه که یکم فشرده است و به آدم سخت میگذره!

    #4774
    aminima
    مشارکت کننده

    یکم فشرده است؟!! آقا توی ویکیپدیا نگاه کنی برای معنی فشرده سازی از همین مثال استفاده شده! یکم؟!! حجم دروس پزشکی که همین طوری زیاد و سنگین هست، حالا اینا برداشتن اینکار رو کردن بدترش کردن. آدم وقت نمیکنه یه کتاب رو یک دور بخونه حتی! چه برسه به چند بار تکرار که لازمه ی یادگیری در پزشکیه.
    من دلم نمیخواد جزوه و کتاب های نکات برتر رو بخونم. ولی میبینم واقعا چاره ای ندارم… نمیدونم اون وقت برای امتحان رزیدنتی از کجام باید علم در بیارم بیرون!

    #4775
    emerson
    کاربر

    خوب آره یکم از یکم بیشتره!
    عیب نداره تو همون نکات برترو خوب بلد باشی کلی از بقیه جلوتری!
    انشاالله اگر تلاشتو بکنی احتمال زیاد میتونی تو استاجری هاریسون بخونی ولی باور کن که الان وقت هاریسون خوندن نیست چون حتی اگه بتونی یک بار بخونیش وقت برای دوره کردنش پیدا نمیکنی! تازه مگه همه هاریسون و text خوندن که تخصص قبول شدن؟!
    نمیشه تمام مطالب هاریسون رو حفظ باشی، مهم مطالب مهم رو خوب بلد بودنه حالا از هرچی میخوای خونده باشی!

    #4776
    baqeri
    کاربر

    با تشکر از پاسخ های دوستان
    لطفا از موضوع بحث منحرف نشید موضوع ما طرح ریفرم شهید بهشتی و بررسی نقاط قوت و ضعف اونه، اتفاقا ادعای این طرح اینه که مطالب غیر ضرور رو حذف کرده، در ثانی این طرح بیشتر مربوط به علوم پایه است تا استاژری..اگه اشتباه می گم بگید

    #4777
    emerson
    کاربر

    شرمنده!
    دکتر جان مطمئنی که واسه علوم پایه است؟ مگه میشه آناتومی و بیو و جنین و فیزیو و … رو جدا جدا ارائه کرد؟! من این طرح رو واسه علوم پایه نشنیدم و فقط همون مدل استاجری خبر دارم!
    اگه واقعا واسه علوم پایه همچین کاری صورت بگیره فکر کنم مطالب از هم در میره و نمیشه جمعش کرد!

    #4778
    baqeri
    کاربر

    تا اونجا که من از بچه هاشون شندیم اینطوریه که مثلا تو کورس قلب بچه ها دو سه جلسه فیزیولوژی قلب می خونن، دوسه جلسه آناتومی، بیوشیمی، رادیولوژی و حتی یه جلسه هم میرن بیمارستان و مریضای قلبی رو می بینن، حالا کاری نداره شماها هیچ کدوم دوستان بهشتی ندارید؟ دستشون رو بگیرید بیارین تو سایت عضوشون کنید تا برامون بگن، منم سعی می کنم تحقیق کنم دقیق بگم

    #4779
    mehrnaz
    کاربر

    سلام به همه ي دوستان! خب من يكي از دانشجوهاي ورودي مهر 86 شهيد بهشتي ام!

    اما ريفرم! اين يه طرح خيلي فراتر از يه ادغام ساده در سطح علوم پايه است كه خيلي ها فكر مي كنند…

    ادغام دروس علوم پايه يكي از برنامه هاست. اونم همونطوري كه دوستان گفتند بعد از ترم يك كه يه سري دروس مقدمات (مثل مقدمات فيزيو، بيو، جنين و …) رو مي گذرونيم، از ترم 2 تا 5 12 ارگان (مثل دستگاه قلب و عروق، تنفس،‌خون و …) رو مي خونيم. براي هر كدوم از اينها هم يه درسنامه داريم! كه دروس مختلف آناتومي، فيزيو … رو كنار هم گذاشتند! (قرار بوده تاليف اساتيد باشه! ولي….!) تدريس هم همونطور كه گفتند، مثلا وقتي قلب داريم، همه دروس مثل آناتومي و فيزيو و … مربوط به قلب تدريس مي شه و بعد دوره امتحان قلب مي ديم! حالا تو همين دوره يه سري نكات باليني به دروس مختلف اضافه شده، براي هر دستگاه يه جلسه معاينه فيزيكي نرمال، در صورت نياز راديولوژي، رشد و تكامل همون دستگاه رو هم تو همين دوره ي علوم پايه مي خونيم…

    بعد از آزمون علوم پايه ، ترم 6 معادل فيزيوپات بقيه دانشگاه هاست كه پاتو عمومي، فارماكو عمومي، سميو و يه سري دروس ديگه رو مي خونيم!

    از ترم 7 هم استيجر مي شيم! يعني يه ترم زودتر! به جاش ما دروس اختصاصي مثل فارما ، پاتو و … كه دانشگاه هاي ديگه تو دو ترم تحت عنوان فيزيوپات تو دانشكده مي خونند، همزمان با هر بخش بيمارستان و  با دوره ي باليني مون مي خونيم…

    دوره ي اينترني هم 2 ساله! يعني 6 ماه بيشتر! كه مربوط مي شه به اورژانس و مطب (يا درمانگاه فكر كنم!)

    #4780
    mehrnaz
    کاربر

    اما تو ريفرم، برنامه ها و دروس ديگه هم داريم مثل EBM ، تماس زودرس با بيمار، تماس با جامعه… كه جزئي از واحدهاي اصلي و اجباري اند.

    در كنار برنامه ي اصلي، ما يه سري واحدهامون رو انتخابي برميداريم! يعني دانشجوها بر حسب علاقه و نيازشون بايد يه تعداد واحد مشخص رو بگذرونند! گستره ي اين واحدها هم از آناتومي و فيزيولوژي هست تا طب سوزني، پژوهش، سياست در سلامت و …

    #4781
    mehrnaz
    کاربر

    ريفرم يعني يه عالمه تغيير كه تحت عنوان اصلاحات انجام شده! حالا شما در نظر بگيريد تو ايران،‌ بخوايد يه سيستم و يه عالمه استاد و كارمند و … رو مجبور به تغيير بكنيد! شانس آورديم كه برنامه رو يه نخبه مثل دكتر يزداني و همكاراشون ريختند و اجرا كردند! تازه بگذريم از مشكلاتي كه به طور ارادي از جانب مسئولين بالاتر بر سر ما اعمال مي شه… همه ي اينها باعث مي شه كه برنامه تو اجرا با مشكلات خاص خودش درگير باشه كه به هر حال حل شدنش زمان مي بره…

    اما در كل، وقتي يه تغيير انجام مي شه، قاعدتا هم يه عالمه خوبي داره هم يه عالمه بدي! خود دكتر يزداني معتقدند كه فعلا پايه ها گذاشته شده و خود ريفرم احتياج به يه ريفرم ديگه داره! اما شايد الان وقتش نباشه…

    براي گوشه گوشه ي برنامه ي شهيد بهشتي مي شه يه عالمه حرف زد!‌من نمي دونم الان كدومو بگم؟ اگه سوالي داريد بگيد جواب مي دم!

    #4782
    baqeri
    کاربر

    ممنون از پاسخ های کاملتون، اگه ممکنه به پرسش های زیرم پاسخ بدید

    درباره استاژری توضیح بدید، اینطور که فهمیدم دوساله، بخش ها چی جوری ارائه می شن؟ مثلا داخلی؟ جراحی؟  آیا فرقی با استاژری دانشگاه های دیگه داره؟ چه فرقی؟

    اون 12 تا سیستم که تو علوم پایه ارائه میشه چیه؟

    تو ترم 6 سمیو چی جوری ارائه میشه؟ به جز فارما و پاتو و سمیو چی می خونین؟

    پاتو از رو چی می خونین؟ چی جوریه؟ پاتو عملی هم دارید؟

    چرا بعضی ها مخالفن؟ دلیلشون چیه؟

    نظر خود بچه هاتون چیه؟

    ممنون

     

    #4783
    emerson
    کاربر

    این جوری که شما گفتید باید خیلی جالب باشه! واقعا چرا باهاش بعضیا مخالفند؟! با این اوصاف درسها رو خیلی عمقیتر و درستتر یاد میگیرید! منم مثل دکتر باقری منتظر توضیحات بیشتر درباره این ریفرم هستم…

    #4784
    mehrnaz
    کاربر

    درباره استاژري خودم هم اطلاعات كامل و دقيق ندارم. چون هنوز واردش نشدم. اما تا جايي كه من اطلاع دارم اولين بدبختي ما واسه استاژري از گروه بندي در ترم 6 شروع مي شه!!! (راستي شما هم مشكل گروه بندي داريد؟!) گروه ها در بين بخش هاي مختلف بيمارستان ها پخش مي شن و هر ماه يا هر 4 هفته يه بخش رو مي گذرونند. تقريبا همه ي كلاس هاي استاژرها (به جز فارما فكر كنم) در بيمارستان تشكيل ميشه! (برعكس دانشگاه هاي ديگه كه تو دانشكده است معمولا) داخلي كه خودش تقسيم مي شه به چند تا بخش. بعضي بخش ها هم شايد بيشتر از 1 ماه باشه (دقيقش رو من نمي دونم)

    رفرانس ها فكر نمي كنم تغيير خاصي داشته باشه! يعني بچه هاي ما هم از هريسون گرفته تا نكات برتر ، هر كي به تناسب خودش، مي خونه.. تو هر بخش فارماكو، پاتو ، راديولوژي و درس هاي اختصاصي مربوط به اون برگزار مي شه…

    نكته مهم ريفرم اينه كه يه برنامه ي مشخص مي دن دست بيمارستان و دانشجو و استاد و … ! برنامه اي كه روز به روز و ساعت به ساعته… اينطوري پيچوندن بيمارستان و كلاس سخت تر مي شه! هم براي استاد هم براي دانشجو! اينم برعكس دانشگاه هاي ديگه! خب اينكه استاد مجبوره به موقع بياد خوبه! ولي اينكه دانشجو نمي تونه بپيچونه بده! تا جايي كه يادمه اولين سري ريفرم (مهر 83) كه قرار بود با بهمن 82 با هم امتحان پره بدن از همين موضوع مي گفتند كه غير ريفرمي ها مي رن كتابخونه و درس مي خونند ولي بچه هاي ما بايد مي رفتن بيمارستان… تازه اين برنامه ي مشخص اگرچه خوبه، ولي يه مشكل ديگه هم داره كه تو علوم پايه هم ما باهاش دست و پنجه نرم كرديم ! اونم اينكه وقتي يه روز يه كلاس به هر دليل تشكيل نشه، جبراني گذاشتنش كلي مشكله! حالا در نظر بگيريد تو علوم پايه كه مثلا ممكنه لازم باشه بافت يه درسي قبل از فيزيوش تدريس بشه، استاد بافت به موقع نياد يا به خاطر يه امتحان ديگه دانشجو ها كلاسو كنسل كنند يا با تعداد خيلي كم تشكيلش بدن…

    #4785
    mehrnaz
    کاربر

    12 تا سيستم  شامل دستگاه هاي :

    ترم 2 : دستگاه اسكلتي- عضلاني ( معادل اندام و سر و گردن شما تا حدي! به علاوه يه مقدار ستون محوري بدن! البته هر چيش كه مربوط به استخوان و عضله و عروق مي شه! يعني از سر و گردن، چشم و گوش و … را نمي خونيم!) ، دستگاه تنفس و دستگاه قلب و عروق

    ترم 3 : پوست، اعصاب، كليه

    ترم 4 : گوارش، بينايي، خون ( خون يه نكته مهم داره اونم درسنامه ي متفاوتشه! تو درسنامه هاي ديگه فصل هاي مختلف آناتومي، فيزيو، بافت و … از هم جدا جدا هستند. ولي تو درسنامه خون بيشتر فصل ها (به جز آناتومي) با هم ادغام تر! شدند! يعني مثلا فصل هاي اين درسنامه مي شه سلول هاي خوني،‌هموستاز و … كه اين هم خوبي داره هم بدي! اگه مفاهيم ادغام رو بلد باشيد، در واقع اين درسنامه يه سطح بالاتري از ادغام رو داره! كه باعث مي شه موقع خوندن براي امتحان و اون آخر، قاعدتا مطالب با انسجام بيشتر و بهتري تو ذهن بشينه! ولي خب در طول دوره، هر استاد كه درسشو مي ده، اگه بخواي همون موقع بخوني، بايد بگردي تا مطلبو تو درسنامه پيدا كني…!!! البته اگه اين موضوع باعث بشه به جاي درسنامه بري سراغ رفرانس خيلي خوب مي شه! يعني در طول دوره رفرانس بخوني و آخرش براي امتحان با خوندن درسنامه مطالب برات جمع بندي بشه! اين عاليه! ولي چند تا دانشجو اين كارو مي كنند؟!)

    ترم 5 : شنوايي، توليد مثل و غدد (درسنامه غدد هم متفاوته! بر حسب هر غده تقسيم شده! و در وقع هر غده آناتومي، فيزيو و … در كنار هم آورده شده! ولي با مرزهاي جدا و مشخص! البته با متن خيلي بد يه سري از اساتيد…!)

    كلا اين درسنامه ها مي تونستند خيلي عالي باشند! ولي خب چون كاري بوده كه بايد توسط اساتيد انجام مي شده، به علاوه اينكه تاكيد هم بر اين بوده كه يه سري مطالب غير ضروري حذف بشه خيلي كار كامل و عالي اي از آب در نيومده هنوز!‌ يه سري فصل ها تبديل شده به كپي پيست كتاب هاي رفرانس البته با برداشتن علائم نگارشي و به كار بردن اصطلاحات قديمي! ولي خب بعضي فصل ها هم خيلي خوب هستند… فعلا هم يه سري از اساتيد هم دانشجو ها دارند تلاش ميكنند بهتر بشه. يكي از پروژه هاي كميته دانشجويي EDC شهيد بهشتي همين ويرايش دانشجويي درسنامه هاست… تازه نكته مهم اين بود كه براي اين درسنامه ها، اساتيد پايه و باليني در كنار هم قرار گرفتند! حالا تصور كنيد استاد باليني به استاد پايه بگه يه سري مطالبو حذف كن! استاد پايه هم ممكنه احساس كنه دارن درسشو كم مي كنند و …!!!! (اينا مشكلاتيه كه تو اجرا باهاش برخورد شد و تاثيرات خودشو داره …!) ولي خب از نظر مفاهيم علمي ادغام، همين قرار گرفتن استاد پايه و باليني در كنار هم مي تونه خوب و مفيد باشه..

    #4786
    mehrnaz
    کاربر

    اما دروس ترم 6 : پاتو عمومي (هم تئوري هم عملي) ، فارماكو عمومي كه البته يه گذري به خيلي از بخش هاي كاتزونگ مي زنند!، اخلاق پزشكي، اپيدميولوژي، آمار پزشكي،‌ فيزيك اشعه،‌ EBM 2 و سميولوژي

    سميولوژي اولش يه سري كلاس تو دانشگاه توسط اساتيد باليني برگزار مي شه و براي بعضي جلسه ها هم تمرين هايي رو تو skill lab انجام مي ديم. بعد تقريبا 2 روز در هفته مي ريم بيمارستان. اونجا هم در صورت لزوم يه كلاس تئوري برگزار مي كنند و بعد هر گروه هر جلسه با يه استاد باليني هستند و به بخش ها يا درمانگاه مي روند و سميولوژي بر بالين بيمارها براي دانشجوها توضيح داده مي شه و دانشجوها بيماران رو معاينه مي كنند. (البته نه خيلي حرفه اي! ) مثلا ديروز كه ما بخش قلب بوديم، همراه دكتر شريف تو بخش و درمانگاه بيشتر سمع قلب انجام مي داديم؛‌ ريه همين طور با يه استاد ديگه. بعد از يه سري توضيحات درباره شرح حال گيري و … بيشتر سمع ريه و … انجام مي داديم!… به هر حال اينكه گفتم ممكنه بعضي بخش ها بسته به نوعش تغييراتي بكنه ديگه…

در حال نمایش 15 نوشته (از کل 26)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.