› انجمن ها › آموزش پزشکی › معرفي طرح ريفرم در دانشگاه شهيد بهشتي و اجراي طرح ريفرم به صورت پايلوت
برچسب ها: ريفرم شهيد بهشتي
- این موضوع خالی است.
-
نویسندهنوشتهها
-
ژوئن 25, 2010 در 2:40 ق.ظ #4787
mehrnaz
کاربررفرانس اصلي پاتو در شهيد بهشتي هم رابينزه! رفرانس ها تغييري نكرده. اما ما هم مثل شما، براي يه سري دروس از جمله پاتو گروه جزوه تشكيل مي ديم (يا به قول بچه هاي شيراز گروه نواريون!) و جزوه مي نويسيم… پاتو عملي هم داريم. دوره استاژري رو نمي دونم عملي داره يا نه. ولي ترم 6 در كنار پاتو عمومي، يه واحد عملي مي گذرونيم كه در اون، لام هاي آماده شده رو مي بينيم…
ژوئن 25, 2010 در 2:51 ق.ظ #4788mehrnaz
کاربرهمونطور كه من يه ذره از برنامه و چالش هاش گفتم، بايد متوجه شده باشيد وقتي قراره يه برنامه ي جديد اجرا بشه، چقدر مسائل مختلف مي تونه به وجود بيايد… به هر حال يه برنامه حتي اگه توسط يه نخبه نوشته بشه، اجراش دست آدم هاي ديگه ميافته! از كارمند آموزش و بيمارستان گرفته تا يه استاد علوم پايه و باليني! … همه اينا يه حلقه مي شه گاهي! خود اساتيد مخالف، يا اساتيدي كه درست كار نمي كنند باعث بالا رفتن نارضايتي مي شن… خيلي مسائل هست… تازه دشمني هاي پشت صحنه و حسادت ها و …!!!
دانشجوها هم به تبع نظرات مختلفي دارند بسته به ميزان اطلاعات و روحيه هاشون! ولي خب من از زبون بعضي از همين دانشجوها مي شنوم كه ريفرم رو با همه ي بدبختي ها و سختي هاش به طرح سنتي ترجيح مي دن!
البته اينكه آيا واقعا دانشجوي ريفرمي در نهايت دكتر بهتري مي شه يا نه جاي سواله كه بايد به صورت علمي بهش جواب داده بشه كه هنوز امكانش نيست! يعني بايد شهيد بهشتي با دانشجگاه هاي ديگه تحت شرايط مساوي و علمي مقايسه بشه كه تا الان انجام نشده.. آخه آزمون هاي علوم پايه و پره واقعا معيارهاي درستي براي اين آزمون نيست! آيا توانايي هاي بعضي از بچه هاي شهيد بهشتي در EBM با سه تا سوال تئوري در آزمون علوم پايه سنجيده مي شه و با دانشگاه هاي ديگه مقايسه مي شه؟! بقيه مسائل هم به همين ترتيب…
ژوئن 25, 2010 در 2:54 ق.ظ #4789mehrnaz
کاربراينجا مي شه فايلي رو share كرد؟ من مي تونم pdf كتاب ريفرم رو كه هم مباحث علمي و پايه اي تغييرات رو گفته و هم نحوه ي اجرا در شهيد بهشتي رو بهتون بدم…
ژوئن 25, 2010 در 3:43 ق.ظ #4790aminima
مشارکت کنندهممنون از این همه وقت و حوصله ای که گذاشتید و این چنین اطلاعات کاملی که در اختیارمون گذاشتید.
به نظرم اشتباه کردند که هنوز طرحشون رو کامل نکرده اجراش کردند. اول باید به اندازه ی کافی بستر رو محیا میکردند بعد دست به همچین تغییر بزرگی میزدند. با این توصیفاتی که شما کردید، سختی های زیادی در انتظار مجریان این تغییر هست.
فایل رو میتونید به ایمیل medicamin@gmail.com ارسال کنید.
متشکر.
ژوئن 25, 2010 در 6:39 ق.ظ #4791mehrnaz
کاربراين دقيقا موضوعيه كه نمي شه با قطعيت گفت! فكر كنم يه جاهايي بد منظورم رو فهميديد! مشكل از كامل نبودن طرح نيست! اينها مشكلاتي اند كه در اجرا به وجود مياد! اجرا هم كه دست يه نفر و دو نفر نيست! تغيير بايد از يه جايي به وجود بياد! نمي شد منتظر بستر كاملا مهيا موند! به علاوه اينكه موقع شروع آدم هايي بودند كه الان نيستند! مي دونيد در شهيد بهشتي تو اين چند سال ند تا رئيس عوض شده؟ من از وقتي كه اومدم، 3 تا رئيس دانشگاه ديدم! اين بي ثباتي مياره ديگه… خيلي از اين مشكلات، در هر دانشگاهي كه بخواد تغييرات انجام بده به وجود مي آد! حتي تو يه كشور خارجي هم ممكنه ! … همونطور كه گفتم، تا الان پايه هاي تغييرات گذاشته شده كه همين باعث شده دانشگاه هاي ديگه دارند يواش يواش مي رن به سمت اصلاحات…
ژوئن 25, 2010 در 8:16 ق.ظ #4792emerson
کاربربسیار ممنونم که این قدر با حوصله به سوالها جواب دادید، امیدوارم در ادامه هم این چنین فعالانه در سایت حضور داشته باشید چون این سایت به افرادی موثر و پیگیر و پاسخگو مثل شما خیلی نیاز داره.
ژوئن 25, 2010 در 8:13 ب.ظ #4794emerson
کاربرهر کمکی از دستم بر بیاد من آمادم ( من نماینده دانشکده پزشکی تو دانشگاه علوم پزشکی قم و شورای دانشجویی هستم. )
جولای 3, 2010 در 3:15 ب.ظ #4796baqeri
کاربرممنون از توجه و دقتتون، اگه ممکنه زودتر اون کتابچه ریفرم رو رو سایت قرار بدید
چنتا پرسش دیگه! فعلا فقط می پرسم تا بعدا راجع بهش نظر بدم
سمیو در طی چه مدتی ارائه میشه؟ کل ترم یعنی چهار ماه؟
تو سمیو تو skill lab چی می گن، دقیق بگید، چند جلسه skill؟ چه موضوعاتی؟
رفرنس تو سمیو چیه؟ امتحانش چی جوریه؟ چند واحده؟ دانشجوها تکلیف دارن یا نه؟
اینطور که فهمیدم استاژریتون دیگه خیلی فرقی نمی کنه، اگه میشه از سال بالایی ها بپرسید بگید، اینترنی چی؟ از لحاظ ماهوی، چه بخش هایی اجباریه؟ طول مدت هر کدام؟
فکر کنم اگه اون کتابچه رو بزارید مجبور نباشید زیاد تایپ کنید
لازم نیست همه رو جواب بدید اونایی رو که می دونید…ممنون
جولای 3, 2010 در 7:33 ب.ظ #4798mehrnaz
کاربركتابچه رو براي مدير سايت فرستادم. باقي زحمتش با ايشونه !
سميولوژي ترم شش، 2.5 واحده كه اسم دقيقش اينه : ” كارآموزي سميولوژي و مقدمات باليني” . براي سميولوژي هم توسط اساتيد يه درسنامه نوشته شده ولي خب خيلي از دانشجوها مثل بقيه دانشگاه ها بيتز هم مي خونند. ممكنه استادي بنا به سليقه خودش رفرانس ديگه اي هم معرفي كنه ولي به ياد ندارم اجباري باشه. سميو در كل ترم ارائه مي شه. “تقريبا” هفته اي 2 روز صبح تا ظهر. (به جز چند استثنا مثل هفته آخر كه تو برنامه 4 روزه!) طبق برنامه ي نوشته شده، بايد 54 ساعت در دانشگاه و skill lab و 10 روز هم صبح تا ظهر در بيمارستان برگزار بشه. تا الان، به جز سميو روماتولوژي به ياد ندارم تكليفي داشته باشيم كه روماتو رو هم من غايب بودم هنوز نمي دونم دقيقا بايد چيكار كنيم. همونطور كه گفتم، در دانشكده معمولا ابتدا به صورت تئوري در كلاس تدريس مي شه و در skill lab بر روي دوستانمون و يا در بعضي موارد بر روي مولاژ تمرين مي كنيم. در بيمارستان هم بسته به سبك استاده ولي معمولا معاينه بيمار و يا سمع قلب و ريه (بسته به برنامه درسي) داريم. امتحانش تا جايي كه من شنيدم، در skill lab برگزار مي شه و ايستگاهيه. يعني در هر اتاق يك يا دو استاد هست و بسته به سبك خودش ! سوال مي پرسه! يعني يه استاد با نشون دادن يه فيلم امتحان مي گيره و يكي ممكنه بگه همون جا معاينه انجام بده و يكي هم شفاهي بپرسه… كلا برنامه كلاس هاي دانشكده همه ي سيستم ها رو شامل مي شه : قلب، ريه، زنان، شكم، خون، اعصاب، بينايي، غدد، اطفال، و … بيمارستان 2 روز اطفال داشتيم و بقيه اش بيشتر قلب، ريه و شكم هست.
اينترني هم فكر نمي كنم فرق زيادي كرده باشه . شايد يه سري درس هايي با گروه پزشكي اجتماعي داشته باشند (نمي دونم برنامه سنتي هم داره يا نه؟) فقط 6 ماه اضافه تره كه بر اساس آخرين اخباري كه دارم، قراره 2 ماه رو به صورت انتخابي در بخش هايي كه دوست دارند بگذرونند و 4 ماه هم در درمانگاه طبابت كنند. چيزي كه ما رو خوشحال كرد اينكه قراره اون 4 ماه آخر شيفت نداشته باشيم ديگه (انشاالله!)
آگوست 25, 2010 در 10:01 ق.ظ #4799thehero
کاربرمن تازه عضو سایت شدم.از اونجا که من پزشکی شاهرود می خونم.و بعد از شهید بهشتی طرح پایلوت در دانشگاه ما اجرا شده.و متاسفانه ما اولین گروهیم.از بحثتون خوشم اومد.تمام تاپیک هارو خوندم.در کنار تمام نکات مثبتی که ذگر کردین.این طرح یک سری اشکالات عمده به خصوص در علوم پایه یا به قول صاحبان طرح پیش بالینی دارد.وقت کم و فشار زیاد.عدم برنامه ریز درست و عدم تامیم به تمام دروس علوم پایه از اشکالات آن است
آگوست 29, 2010 در 2:53 ب.ظ #4800mehrnaz
کاربرخوش آمد به دكتر كسري!
اتفاقا من وقتي براي اولين بار طرح شاهرودو شنيدم با خنده گفتم نمي شه ما انتقالي بگيريم بريم شاهرود؟ شنيدم شما در علوم پايه براي هر ارگان يه روز (يا يه هفته؟!) مي ريد بيمارستان! درسته؟
به نظر من اينكه شروع كار دانشگاه شاهرود با ريفرم بوده مي تونه يه نقطه قوت خيلي خوب باشه! چون كادر اجرايي و استاداي شما از يه برنامه ي راحت به يه برنامه ي سخت تر تغيير ندادند كه بعد دائم تو گوشتون بخونند قبليه بهتر بود! و همه هم با همين برنامه آداپته مي شن و باعث پيشرفتش مي شن.
كلا برنامه ي نوشته شده ي ريفرم يه برنامه ي ريز و با جزئياته. بي نظمي ها توش خيلي نمود پيدا مي كنه! يعني كنسل شدن يه كلاس تو ريفرم ممكنه بيشتر دانشجوها رو اذيت كنه تا تو سيستم سنتي!
كمبود وقت و فشار رو ما هم تجربه كرديم. ولي خيلي جاها علتش اين بوده كه استاد مي خواسته بيشتر از اونچه كه در برنامه براش در نظر گرفته شده تدريس كنه!!! يكي از ويژگي هاي ريفرم اينه كه مباحث اضافي حذف بشه! حالا اگه اين مباحث از توي درسنامه و برنامه كلاس حذف بشه ولي استاد بخواد سر كلاس درس بده معلومه چي مي شه… البته به هر حال تو ريفرم درس هايي كه كار عملي هم داره اضافه شده. مثل كارهاي عملي EBM و يا تماس با بيمار و جامعه كه گزارش كار نوشتن دارند…
منظورتون از عدم تعميم به تمام دروس علوم پايه چيه؟
يه سوال! تو شاهرود هم همين درسنامه هاي ما رو مي خونيد؟
يه چيز هم اشاره كنم! طرح ريفرم رو يه نخبه ريخته! ولي اجراي طرح دست نخبگان نيست! اين خيلي خلل وارد مي كنه! (به نظر من البته!)
-
نویسندهنوشتهها
- شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.