تغییراتی که باید در علوم پایه صورت بگیرد

انجمن ها آموزش پزشکی تغییراتی که باید در علوم پایه صورت بگیرد

  • این موضوع خالی است.
در حال نمایش 14 نوشته (از کل 14)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #3867
    baqeri
    کاربر

    تقریبا فکر کنم همه بچه های پزشکی وقتی از علوم پایه صحبتی به میون میاد، از اون به عنوان بدترین دوره تحصیلشون یاد می کنن و تقرییا همه ازش شاکین، البته در اینجا مقصود از علوم پایه همون علوم پایه سنتی است و در این تاپیک ما با پکیج علوم پایه در طرح ریفرم کاری نداریم، منظورمان همون 5 ترمه، که معمولا توی 3 ترم اول آناتومی و بیوشیمی و فیزیو و بقیش درس هایی مثل باکتری و انگل و .. مطرح می شن

    راست رو بخواید من هنوز نمی دونم که قراره ریفرم عمومی بشه یا نه ولی حالا با فرض اینکه سیستم فعلی بخواد تو بعضی دانشگاه ها باقی بمونه…

    تو این تاپیک میخوایم اشکالاتی که به علوم پایه وارده و پیشنهادهایی که برا حل اون دارید رو بیان کنید

    #6400
    drneda
    کاربر

    با کلی انرژی کنکور میدی بعدش اگه چیزی از این انرژی مونده باشه
    میشینی سر کلاس با یه سری درس خشک دست و پنجه نرم میکنی و هرچی عشق و امید بود میشه باد هوا !!!

    جمش کنن بره بابا..یا اگر هم باید باشه و لازمه حداقل جذاب تر بکنن..یه راهی ایجاد بشه خلاصه..بالینی باشه از همون اول..یا شیوه ی آموزش اساتید تغییر کنه..مثلا یه استادمون از نحوه ی تدریس توی آمریکا میگفت که خیلی جالب بود..اصلا اینطور نبود که یه نفر بره اون بالا حرف بزنه دانشجو هم به جز چند دقیقه ی اول به خواب بره! هر 6الی 7 نفر یه گروه میشن و کنار هم میشینن برای هر چندتا گروه یه استاد هست یا مثلا آسیستان استاد..بعدش درس اون روز اگه درمورد یه قسمت خاصه, اول مورد بالینیش رو به بحث میذارن و اعضای هر گروه با استاد مربوطه بحث و تبادل فکر میکنن و در نهایت درس اصلی و ویژگی هاش بیان میشه توسط استاد

    یه کلاس درس اکتیو و باحال!

    نه مثل ما فقط جزوه نویس یا در اعماق خواب!

    البته باید بگم سیستم اونا از همون ابتدای تحصیل فرد اینطوریه .. پس ریشه قویه

    ولی ما!!!!!

    پس به نظر بی فایده است و الکی دست و پا زدنه!اول باید آموزش پرورش درست بشه .به این میگن حرکت بنیادی

    #6401
    baqeri
    کاربر

    ادغام بالینی و پایه چیزیه که فکر کنم همه روش توافق دارن، موضوع سر نحوه و شدت این ادغامه، به طوری که من فکر کنم حتی توی ریفرم هم اون ادغامی که مورد نظره عملی نشده، یکی از مهمترین نکات به نظر من همون ضعف استاده، مطمئنا استادی که پزشک نیست اصلا دید بالینی نداره، و فقط تو یه سری موضوعات تو رشته خودش که مثلا بیوشیمی یا آناتومی باشه تسلط داره، به نظر من نمیشه از اون انتظار داشت که این ادغام پایه و بالینی رو اون انجام بده…

    با تدریس های گروهی موافقم، ولی به قول شما به خاطر نبود زمینه حتی پذیرش این کارها هم بین دانشجوها خیلی کمه و خدا نکنه که یه استاد بخواد یه کم فضای کلاس رو باز بزاره، تیکه و متلکه که سرریز میشه…

    در مجموع نظر من اینه که دانشجوهای پزشکی میبایست از همون اول با یه سری استاد پزشک در ارتباط باشن، من نمی گم که دپارتمان های بیوشیمی و فیزیو و یا آناتومی باید جمع بشه! چون مسیر پیشرفت دانشگاه ها در زمینه های پژوهشی از همین علوم پایه می گذره ولی می گم که باید یه فکری برای اساتید علوم پایه کرد که دید بالینی ندارن 

    #6402
    mehrnaz
    کاربر

    با نظرتون راجع به استاد موافقم. بين تدريس استادي كه پزشك عمومي بوده و بعد تخصص علوم پايه گرفته با اوني كه از اول علوم پايه خونده خيلي فرق هست. ما اينو تجربه كرديم.

    در مورد ادغام! چقدر در مورد سطوح ادغام و انواعش مي دونيد؟ يه توضيح مختصر :

    دو نوع ادغام داريم : افقي و عمودي. افقي يعني اينكه مرز بين دروس علوم پايه شكسته بشه. يعني فيزيو و آناتومي و … به جاي اينكه جدا جدا تدريس بشه ، در يك دوره ي زماني، روي يك موضوع متمركز بشه. مثلا روي يك سيستم مثل قلب و عروق. كه خودش سطح هاي مختلفي پيدا مي كنه. بالاترين سطحش حالتيه كه ديگه مرز بين اين درس ها رو به راحتي نشه مشخص كرد.

    ادغام عمودي يعني اينكه مباحث پايه و باليني با هم ادغام بشن. كه اين هم باز سطوح مختلف داره. بالاترين سطحش احتمالا وقتي مي شه كه كلا دانشجو دوره ي علوم پايه و باليني به طور مجزا نگذرونه! همه چيز رو با هم بخونه…

    موضوعي هم كه مطرح مي شه نحوه ي اجراي اين ادغام و تدريسش هست. كه هزاران راه براي ادغام تعريف كردند. حتي روي ميزان اين ادغام هم حرف وجود داره.

    ولي خب براي هر كدوم از اينها، حتي سطح پايينش هم بهتر از هيچيه!

    به هر حال چيزي كه مهمه علت لزوم ادغام هست. ادغام افقي براي جمع بندي و جا افتادن مطالب لازمه. و ادغام عمودي براي كاربرد مطالب و تغيير روحيه ي دانشجويان پزشكي و …

    #6403
    mehrnaz
    کاربر

    از يه استاد پايه نميشه انتظار داشت خوب باليني درس بده. ولي يه استاد باليني به خوبي اونچه رو كه لازمه مي گه!

    شما گفتيد در مورد ريفرم نگيم ولي من براساس تجربه ي خودمون از ريفرم خيلي مي تونم تحليل كنم كه هر كدوم از روش ها چه مزيت ها و چه سختي هايي داره.

    (موضوع سخنراني ام در همايش آسيب شناسي آموزش پزشكي تبريز چالش هاي ادغام در آموزش پزشكي بود…)

    اگه دوست داشته باشيد مي تونم بگم…

    #6404
    mehrnaz
    کاربر

    اما به جز ادغام.

    يكي از دروسي كه در دوره ي علوم پايه بايد اضافه بشه تماس زودرس با بيمار و تماس با جامعه است. و طرح كردن مسائلي كه براي تربيت يك پزشك جامعه نگر لازمه.

    تماس زودرس با بيمار،‌ واقعا روي روحيه ي دانشجويان اثر خيلي خوبي داره. كه مي تونه به نحوه هاي مختلف برگزار بشه.

    تماس با جامعه هم بر اين اساس شكل مي گيره كه يك پزشك مسئول سلامت جامعه ي خودش هست. و بايد با بخش هاي مختل مربوط به سلامت از جمله مراكز ترك اعتياد، معلولين و … آشنا بشه…

    #6405
    soheil
    کاربر

    این دروس عمومی واقعا یک مشکل شده! 2 واحد اندیشه 1 2واحد اندیشه 2 2 واحد اخلاق 2واحد تفسیر 2واحد انقلاب 2واحد تاریخ اسلام و الآنم که جدیدا 2 واحد انسان در تمدن ایرانی و اسلامی! بحث ضدیت با این دروس نیست اما واقعا میشه خیلی از این دروس رو با هم ادغام کرد و از واحدشون کم کرد! ما که یک استاد داشتیم برای دروس معارف و اخلاق و تفسیر جالب اینکه اکثر درسی که میداد تکراری بود و تو دبیرستان خونده بودیم!

    به نظر من جای یک درسی مثل جامعه شناسی ، اقتصاد ، ریاضی یا یک درس هنر انتخابی (موسیقی ، گرافیک، نمایش) ، خالیه! آره می دونم حرفم خیلی ایده آله! ولی در خارج از کشور اینطوریه

    #6406
    aminima
    مشارکت کننده

    من میگم علوم پایه رو کم کنند و به فیزیو پات اضافه کنند. واقعا یه سری مزخرفات بدرد نخور بارمون میکنن توی علوم پایه. به جاش میشه دوره ی فیزیوپات رو یکم با فشردگی کمتری برگزار کرد!

    #6407
    sasan
    کاربر

    من الان دارم تو ریفرم درس مس خونم که می گن خیلی بهش عملی و بالینی اضافه شده ولی برام خیلی جالبه که فیزیولوژی عملی قلب که نحوه بدست اوردن الکتروکاردیو و تحلیلش هست تو کل دوره فقط یک جلسه اونم ۴۵ نفر تو یه اتاق فسقلی برگزار میشه اونوقت بنده هفته ای ۲ ساعت یعنی ۱۷ جلسه باید کلاس مدیریت نظام سلامت رو تحمل کنم . کاش حداقل به نظام سلامت ربط داشت.به من چه ربطی داره شیوه مدیریت معدن تو قرون وسطا چه شکلی بوده!!!معدنچی چه ربطی به پزشک داره آخه!

    کلا دروس بی ربط داره علوم پایه رو نابود می کنه. هم وقت دانشجو رو می گیره هم وقت بقیه درسا رو.مثلا این ترم به خاطر کمبود وقت تکامل دستگاه اسکلتی رو استاد درس نداد گفت خودتون بخونید.نه که از زیرش در بره وقت نبود ولی واسه این واحدای مسخره جبرانی هم می ذارن

    تا وقتی دید تصمیم گیرنده ها و برنامه ریزای محترم نسبت به علوم پایه درست نشه وضع همینه.تو این مدت ایمان پیدا کردم که خود مسئولین دانشکاه هم به علوم پایه به چشم وقت پر کنی نگاه می کنن

    #6408
    mehrnaz
    کاربر

    مديريت نظام سلامت كه جزء دروس اختياريه!

    اساتيد ديدشون بايد اصلاح باشه!

    اومديد بيمارستان وقتي استاد درس نارسايي قلب رو ديدي ازش بپرسيد مشكل كجاست؟ براتون مي گه! ببخشيد كه اينجا نمي تونم اسم ببرم!

    #6409
    sasan
    کاربر

    خوب مشکل ما هم الان با همین دروس اختیاریه که چپوندن(ببخشید اینجوری می گم) تو برنامه ما

    من می گم به جای این الکتیو های به درد نخور به دروس الزامی اضافه کنن

    علوم پایه می تونه خیلی خوب باشه. خیلی ها واقعا از ترم یک آمادگی علمی کار بالینی رو ندارن ولی حتی یه برنامه تئوری محض می تونه خیلی مفید باشه . ولی با این افتضاح برنامه ریزی که ما حداقل تو ریفرم داریم….

    #6410
    emerson
    کاربر

    سلام بر دوستان گرامی علوم پایه ای

    چه خبر؟ امتحانتون چجور بود؟!

    تونستید خوب پاسخ بدید؟

    #6411
    zahra68n
    کاربر

    سلامتی. بد نبود. اما بعضی درساش واقعا سخت بود. خیلی سخت تر از دوره های پیش

    اگه اون 50% که شانسی زدم درست باشه!!!! خیلی خوب دادم 😀 

    در مجموع خوب بود. راضی ام

    #6412
    emerson
    کاربر

    تصحیح میکنم گفته امین جان رو: گروه پزشکان بی حد و مرز نه گروه پزشکان چند بعدی !!!

در حال نمایش 14 نوشته (از کل 14)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.